تحولات منطقه

احمد محمودزاده گفت: بعضی از مدارس در مورد شهریه تخلفاتی را مرتکب می‌شوند که ما آن را انکار نمی‌کنیم.

دریافت شهریه اضافی برای شروع کلاس‌های تابستانه تخلف است
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی گفت: شاخص‌های مدارس تراز تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده و مراحل اجرایی‌سازی این شاخص‌ها در دست اقدام است.

محمود زاده ادامه داد: در این مرحله در حال انجام دو کار اصلی هستیم؛ اولین کار شناسایی مدارسی است که داوطلبانه برای اجرایی‌سازی مدرسه تراز آمادگی دارند. چون امسال هم هدف ما ۳۰ درصد است، به دنبال این هستیم که این ۳۰ درصد از مدارس را از سراسر کشور به تفکیک استان‌ها داشته باشیم.

وی گفت: ما باید برای این ۳۰ درصد از مدارس، عوامل اجرایی، موسسه ها و مدیران آن‌ها برنامه تحقق مدارس تراز را توضیح دهیم که در حال پیگیری آن نیز هستیم. همایش‌های خود را در تهران برگزار کرده‌ایم و در هفته‌های بعد نیز در استان‌های دیگر این روند را پی خواهیم گرفت.

محمودزاده با اشاره به اینکه کار دوم ما، شناسایی ارزیابانی است که باید به مدارس مشاوره دهند، از مدارس سرکشی کنند و بگویند چقدر این شاخص‌ها محقق شده‌اند، اظهار داشت: این ارزیابان در طول مسیر نیز باید متناسب با هدف‌گذاری مدرسه کمک کنند و مشاوره بدهند که این کار نیز در دست انجام است.

ارتقای مدرسه به معنای افزایش شهریه نیست

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما نزدیک به چهارصد نفر را در استان‌ها و مناطق شناسایی کرده‌ایم که علاقه‌مندند به‌عنوان ارزیاب به ما کمک کنند، تصریح کرد: این روند به‌صورت گام‌به‌گام تحقق می‌یابد. مرحله بعدی آموزش به این ارزیابان است که به دنبال این هستیم تا این چهارصد نفر را به چهار قطب تقسیم کنیم. در هر قطب بین ۸۵ تا بیش از ۱۰۰ نفر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه مرحله بعدی، اجرای طرح در مدرسه است، افزود: ارزیابان هم کادر مدرسه را توجیه خواهند کرد و هم میزان تحقق شاخص‌ها را خواهند سنجید. شاخص‌ها نیز تعیین گردیده و در کتابی به نام نقشه راه مدرسه تراز به استان‌ها ابلاغ شده است.

محمودزاده در پاسخ به این سؤال که درصورت افزایش نیافتن شهریه، مدارس چه انگیزه‌ای برای پیوستن به این طرح خواهند داشت؟ توضیح داد: این یکی از مأموریت‌های وزارت آموزش و پرورش در سه سال آینده است و به ارتقای مدرسه کمک می‌کند. کدام مدرسه‌ای است که نخواهد ارتقا پیدا کند؟ ما تنها مسیر را نشان می‌دهیم و شاخصه‌های مدرسه مطلوب را معرفی می‌کنیم. حتی اگر ما پیگیر نباشیم، مدارس پیگیر هستند تا خود را به آن نقطه برسانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فایده این ارتقای رتبه، تنها افزایش شهریه نیست، تصریح کرد: در این طرح استقبال از مدارس افزایش می‌یابد و وقتی استقبال از مدرسه‌ای خوب است و به شاخص‌ها دست پیدا کرده، ممکن است شهریه هم افزایش پیدا کند.

شهریه افزایش می‌یابد، اما به صورت قاعده‌مند

محمودزاده با اشاره به اینکه ما همزمان با این موضوع، رتبه‌بندی مدارس غیردولتی را نیز در دست تدوین داریم و خیلی از شاخص‌ها از جمله در حوزه مسائل آموزشی و پرورشی در این دو طرح یکسان است، اظهار داشت: پس از رتبه‌بندی، بعضی از مدارس از مقبولیت بیشتری برخوردار خواهند شد و در زمان ثبت نام کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی درباره افزایش احتمالی شهریه مدارس تراز گفت: افزایش شهریه، اصول و روشی دارد و قاعده‌مند است. این‌گونه نیست که هر مدرسه‌ای این افزایش را به هرشکلی که بخواهد، انجام دهد. به همین خاطر است که قرار گذاشته‌ایم، ۳۰ درصد سال اول، ۳۰ درصد سال دوم و ۴۰ درصد در سال سوم به طرح مدارس تراز افزوده شوند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، علت تفاوت میان شهریه مصوب با مقدار دریافتی در بعضی از این مدارس را این‌گونه شرح داد: بعضی از مدارس درمورد شهریه تخلفاتی را مرتکب می‌شوند که ما آن را انکار نمی‌کنیم، در بازدیدهای میدانی با آن مواجه می‌شویم یا به ما گزارش می‌شود و برخورد لازم را انجام می‌دهیم، اما لازم است که درباره شهریه به این نکته توجه کنید؛ ما شهریه‌ای را برای برنامه درسی در نظر گرفته‌ایم که براساس قانون آموزش‌وپرورش در دوره‌های مختلف تحصیلی متفاوت است. به طور مثال در دوره ابتدایی ۲۵ ساعت در هفته به برنامه درسی اختصاص دارد.

همه اردوها باید منطبق با بخشنامه معاونت پرورشی باشند

وی ادامه داد: مبلغی برای دوره‌های فوق برنامه است که علاوه بر پایه تحصیلی، بستگی به مدارس و تصمیم موسسان نیز دارد؛ به عنوان مثال در دوره ابتدایی ۱۲ ساعت زمان به دوره فوق برنامه تخصیص داده شده که ۶ ساعت از آن به فوق برنامه درسی و ۶ ساعت به فوق برنامه غیردرسی اختصاص دارد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه مقدار شهریه فوق برنامه در قانون برابر با ۴۰ درصد تعیین شده است، گفت: یعنی اگر مدرسه‌ای ۳۰ میلیون تومان شهریه بگیرد، ۴۰ درصد آن برای فوق برنامه در نظر گرفته شده، به‌شرطی که آن را به اولیا ارائه دهند.

وی با بیان اینکه سایر هزینه‌هایی مثل لباس فرم، غذا و سرویس ایاب و ذهاب نیز وجود دارد، تاکید کرد: به طور مثال بعضی از مدارس با انجمن اولیا و مربیان به توافق می‌رسند که با توجه به این‌که ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه غیردولتی بیشتر است به آنها ناهار بدهند و بر اساس توافق با انجمن اولیا و مربیان عددی تعیین می‌شود.

به گفته محمودزاده گاهی در برخی مدارس فعالیت‌های دیگری نیز به‌غیر از فعالیت فوق برنامه و برنامه درسی انجام می‌شود مثل آموزش زبان که متناسب با نیاز و علاقه‌مندی دانش‌آموز، یک، دو یا حتی سه زبان به او تدریس می‌شود. این جزیی از برنامه درسی مدرسه نیست، بلکه کاری آموزشگاهی است که بعضی از مدارس خود مجوز دارند و بعضی که بدون مجوز هستند با آموزشگاه‌های دارای مجوز قرارداد می‌بندند و شهریه دیگری نیز از بابت این موضوع دریافت می‌گردد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هنگامی که شما از شهریه به ما می‌گویید، تمام این اعداد را با هم جمع می‌زنید، اما سقفی که برای شهریه در نظر گرفته شده است تنها دو مورد برنامه درسی و فعالیت‌های درسی فوق برنامه را دربرمی‌گیرد. از آن‌‎جا که تمام این شهریه یک‌جا دریافت می‌شود این تصور پیش می‌آید که این عدد بالاتر از چیزی است که اعلام شده است.

محمودزاده دریافت شهریه اضافه به بهانه برگزاری کلاس‌های درسی در تابستان را تخلف دانست و گفت: فعالیت‌های تابستانه مدارس غیردولتی از فعالیت‌های درسی جدا هستند. بعضی از مدارس، فعالیت اردویی دارند و یا کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کنند؛ من تابستان امسال از یک مدرسه بازدید کردم که چهار نوع ورزش را به‌طور همزمان به بچه‌ها یاد می‌داد و هر کدام از آنها به یکی از این ورزش‌ها می‌پرداختند.

وی تأکید کرد: اما اگر بعضی از مدارس فعالیت درسی را زودتر در تابستان شروع کنند اجازه دریافت شهریه مازاد به ازای آن را ندارند. به جز پایه دوازدهم که مجوز ۱۵ درصد افزایش در شهریه را به آنان داده‌ایم، زیرا مجبورند برای تکمیل فرایند آموزش و تدریس برتر فعالیت آموزشی را زودتر شروع کنند تا به کنکور برسند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اردوهای مدارس غیردولتی اعلام کرد: همه اردوها در مدارس غیردولتی باید در انطباق با بخشنامه معاونت پرورشی باشند و باید مجوزهای لازم از منطقه گرفته شود و مدارس باید متناسب با چارچوب بخشنامه اردویی اقدام به برگزاری اردو کنند.همچنین مدارس در مرحله برگزاری اردو باید مبانی صرفه اقتصادی، عرفی و شرعی را مطابق قانون رعایت کنند. پذیرایی غذا، تهیه لباس، سرویس و سایر امور مدارس باید منطبق بر قوانین و مقررات آموزش و پرورش باشد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.